המדריך לגמילה מחיתולים ב-4 צעדים

תהליך הגמילה מעורר אצל הורים רבים חששות רבות לצד הרצון להתפטר מהצורך להחליף את החיתול, שכבר נהיה חוויה לא נעימה בכלל (הריח, התזוזה הרבה בזמן ההחלפה, הכובד להרים אותם ועוד) והרצון לחסוך את ההוצאה היקרה של  החיתולים.
בנוסף הרצון של ההורים שהילד יעבור ממעון לגן גמול, כדי לחסוך לילד ולכם את החוויה של לפספס בגן ולחכות שיתפנו אליו ויינקו אותו.
אבל האם הילד שלי מוכן? ואיך התהליך יהיה? ואם הוא יפספס בכל מקום? ופדיחה על מה יקרה אם לילד יברח בגן השעשועים או בקניון? ואם הילד לא ירצה ויתאפק, מה נעשה? ובכלל מה הדרך הנכונה לגמול?
אתם לא לבד! בכל הדילמות האלה הורים רבים מרגישים בדיוק כך וחוששים מתהליך הגמילה מהחיתול.

המדריך לגמילה מחיתולים - אשירה מעטוף

אז מה זה בעצם תהליך הגמילה? ההגדרה של גמילה היא: "סיום של תלות ממשהו מסויים שהיינו רגילים אליו ועכשיו מפסיקים אותו". כמו גמילה מהנקה, גמילה מהמוצץ, החיתול ועוד.
תהליך הגמילה מלווה גם את הילד בקושי לשחרר את התלות שהייתה לו עד עכשיו ולשנות הרגל שאנו לימדנו אותו. ולעניינינו, זה לעשות את הקקי והפיפי בחיתול.
מכיוון שאנו הרגלנו אותו לכך, מן הראוי שאנחנו גם נהיה אחראים לגמילה. ובמילים אחרות ההורים אחראים על תהליך הגמילה של הילד, עד שהילד יהיה מוכן לקחת את האחריות בעצמו שהוא מספיק עצמאי לכך.
איך מתחילים את תהליך הגמילה מהחיתול?
זה תהליך למידה וכמו כל למידה, נדרשת סבלנות וזמן. לכן לפני שמתחילים תבדקו עם עצמכם שאתם מוכנים לעבור עם הילד את התהליך הזה, שלא צפויים שינוים בתקופה הקרובה כמו מעבר דירה לידת אח וכו'. ושאתם נעזרים באורך רוח וסבלנות ובהרבה אמפטיה והכלה.
בנוסף, נוודה שהילד שלנו מבין פעולות פשוטות כגון להוריד את המכנסיים, להרים אותו, ללכת לשירותים. אחר כך נדבר אתו ונסביר לו על ההחלטה שלנו להוריד את החיתול.
כל הורה יכול להסביר מה שנכון לו. נסביר במילים פשוטות: "אתה תלמד ללכת לשירותים כמו אבא ואמא". נשתף אותו בהכנות לכך. אם זה לקנות ישבנון או ללכת יחד לקנות תחתונים. זה נותן לילד את התחושה שהוא שותף בתהליך.

ועכשיו אחרי ההקדמה, מוכנים לצאת לדרך….

4 צעדים פשוטים לגמילה מוצלחת – ארבעת הנונים:

ניקח – כפי שכתבתי קודם, האחריות על התהליך היא שלנו ההורים אנו נתחיל בלזהות סימנים של צורך ביציאה כגון: סומק בלחיים, הליכה הצידה, התכווצות. (לרוב הילדים יש זמנים קבועים). אנחנו נזהה אותם וניקח את הילד לשירותים פיזית ביד או נרים אותו.
בזמן שהוא יושב, אנחנו נשב אתו. אפשר לספר סיפור, לשיר שירי אצבעות, אנחנו גם ניקח אותו לשירותים לפני כל פעילות: לפני שמוציאים משחק, לפני שיוצאים לגן שעשועים, לפני ארוחת ערב וכו'. קשה לילדים להפסיק באמצע פעילות ולכן ננסה למנוע מהם את התסכול הזה וניקח אותם לשירותים לפני כל פעילות.
לאחר תקופה מסוימת שאנחנו רואים שהילד מתחיל להפנים את התהליך, נתקדם לשלב הבא.

נלווה– נלווה את הילד לשירותים ונצטרף אליו בכל פעם שהוא ילך לשירותים נעזור לו עם יש צורך בלהוריד את המכנסים או להרים, ובכל פעם שאתם יודעים שמגיע הזמן שהוא צריך לשירותים ובין הפעילויות השונות אנחנו נלווה אותו לשירותים, ההבדל הוא שבשלב זה הילד כבר יתחיל לדווח לכם פיפי, קקי, לפעמים יגידו עשיתי ויתכוונו שאם צריכים זהו את המילים של ילדיכם ולווה אותו לשירותים שלב הבא כבר יש יותר הפנמה ונעבור הלאה

נשלח – אנחנו נזכיר לו בין הפעילויות ונשלח אותו ללכת. בשלב זה אנחנו כבר לא מלווים אותו, אלא רק אומרים לו ללכת: "תלך לשירותים ושתסיים נוציא משחק", "תלך לשירותים ואז נוכל לצאת לגן שעשועים".

בשלב זה הילד כבר יכול ללכת בכוחות עצמו, אלא שהאחריות עדיין שלנו. אנחנו אחראים לשלוח אותו בין הפעילויות, לפני היציאה וכדומה.

ועכשיו אנחנו מוכנים לשלב האחרון:

נשחרר– הילד בשלב זה כבר ייזום מעצמו. יהיה מודע מתי הוא צריך ואז ילך לפי התחושות שלו. זה יהיה כבר טבעי לו וחלק ממנו. הוא מרגיש תחושת מסוגלות ועצמאות. הוא שולט בצרכים שלו. וזה המקום שלנו, ההורים, לשחרר את הילד לעצמאות בתהליך הגמילה מהחיתול.

כאשר אנו נעבור בהדרגתיות את 4 השלבים לעיל, הגמילה מהחיתול תהיה מוצלחת עם חוויית סיפוק ותחושת הצלחה.

ועוד כמה טיפים נוספים וחשובים:

  • נסו להבין מה הילד שלכם עובר בתהליך הגמילה? עם אילו חששות הוא מתמודד? "אם אני אפספס, ההורים שלי עדין יאהבו אותי? האם הם יהיו מאוכזבים ממני? למה אני צריך להפסיק באמצע משהו בשביל ללכת לשירותים? יהיה יותר קל לי לעשות בחיתול! מה הם זורקים חלק ממני כך בשירותים? (הוא מתכוון לקקי). זה שלי! אני צריך לוותר על חלק ממני, משהו שיוצא מתוכי?

אך איזה סיפוק אדיר זה שהוא מצליח להיגמל מהחיתול! כמה למידה היתה לו מכל האתגרים האלו? איזה הישג אדיר זה בשבילו! חזקו אותו על כך!!!

  • שימו לב לפרטים הקטנים- שהשירותים יישארו נקיים, שאין מים על הרצפה. הילד יכול להחליק ולפחד לחזור שוב לשירותים. וודאו שיש ריח נעים, מכיוון שריחות לא נעימים יכולים לגרום לילד חווית גועל ולעכב את תהליך הגמילה. לשים שרפרף יציב שמתאים לגובה הילד כדי שיוכל לשבת בקלות ושירגיש ביטחון. ניתן לחבר ליד השירותים ידית להיאחז בה.
  • כל ילד הוא שונה וקצב הלמידה שונה. לכן היאזרו בסבלנות. לאחד ייקח שבוע לכל התהליך בגמילה ולילד אחר יכול לקחת חודשים.
    אין מקום להשוואות, גם לא בין האחים הגדולים.

קבלו באהבה שהילד שלכם לומד משהו חדש ותהיו שם בשבילו.

בהצלחה רבה! במידה ונתקלתם בקושי או אם אתם מרגישים שצריכים הכוונה נוספת, אתם מוזמנים ליצור קשר ונקבע שיחת ייעוץ או הדרכה בנושא גמילה מהחיתול.

טוען…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

חזרה לדף הבית

דוגמא אישית בבית – "האח הגדול" גירסת המציאות! | אשירה מעטוף

מה עושים הילדים שלנו כשהם מסתכלים עלינו? מה הם לומדים ממנו?
איך אנחנו אמורים להתנהג ומה לעשות כדי להראות דוגמא אישית לילדים שלנו?

הם בוחנים אותנו, עוקבים אחרינו באדיקות!
מעתיקים כל מילה, מצלמים במוחם כל התנהגות,
מעמידים אותנו בכל מיני משימות ובעיקר בוחנים את התגובות,
העיניים הקטנות שלהם אינן מצלמות בבית סגור, הם הילדים היקרים שלנו שמסתכלים ובוחנים ולומדים את דרך החיים דרך העיניים שלהם.
מה שהם רואים, הם משכתבים ולומדים.
הם מחקים אותנו בכל צעד.
אנחנו הדוגמא שאיתה הם ייצאו לעולם.
איזה ילדים אנו רוצים לגדל? איזה מבוגרים הם יהפכו להיות?
זה מתחיל בנו!
הם מסתכלים,  וכמו שאומר האח הגדול: נא להתנהג בהתאם!

קרא עוד

התמודדות עם חרדה בזמני מצוקה – שגרת הקורונה – מה עושים?

שבוע שלישי בשגרת הקורונה ונראה לי שרוב הילדים כבר הסתגלו למצב.
יצרנו בבית סדר יום שמתאים לשגרה החדשה.
יצרנו כללים חדשים: עד איפה מותר לצאת וכמה מותר לשחק בחוץ וכו'

ואילו אנחנו, ההורים, נשארנו עם המון סימני שאלה ומחכים לדעת מה יילד יום ואיך להתמודד עם השינוי הלא פשוט.
בנוסף לזה, קיימת החרדה שמתלווה אל השגרה החדשה הזו: החל מהדאגה לפרנסה, הורדה בשכר למי שיצא לחל"ת והאם יהיה לנו מקום לחזור אליו אחרי שהקורונה תחלוף.
ברי המזל שכן עובדים, גם נשארו בחרדה על הילדים שלהם שנשארו בבית, הפחד להידבק והדאגה שכולנו חווים לשלומם של ההורים שלנו.

עצם החרדה, שהיא טבעית במצבים אלה, גורמת לכולנו להיות קצת "על הקצה" ולהגיב ביותר עצבנות, גם על הילדים וגם על בני הזוג שלנו.

דבר זה יוצר תגובת שרשרת:

תגובת שרשרת החרדה

ילדים צריכים הורים יציבים שמשדרים מסר שהם מסוגלים להתמודד, גם אם זה קשה!

אז איך מתמודדים עם מצב זה? קבלו טיפ ממני:
הבעה במילים של הרגש:
כדי לעזור לנו להתמודד עם החרדה, אנחנו נדבר עליה, לא נשמור אותה בליבנו, אלא נדבר עם חברים/ בני זוג וכו'. ("דְּאָגָה בְלֶב-אִישׁ יַשְׁחֶנָּה" משלי י"ב, כ"ה).
בהמשך גם נדבר עם הילדים וננהל את השיח הבריא איתם. נאמר להם שזו תקופה קצת מוזרה וגם אנחנו דואגים, אבל אנחנו נתמודד יחד ונמצא פתרונות למה שנצטרך.
כשההורה מדבר עם הילד, הוא מעביר לו תחושה שהוא בשליטה ויודע מה לעשות.
לא כל הילדים יכולים לנסח במילים את מה שהם מרגישים ולכן הם "יתנהגו" את הרגשות שלהם.
זיהוי ההתנהגות:
חשוב שאנו נזהה את התגובות וההתנהגות של הילדים ונגיב בהבנה ואמפתיה לקושי שלהם ולרגשות שלהם.

ילד צריך להרגיש ביטחון שההורים שלו יכולים להתמודד עם המצב ויודעים מה נכון להם ומה צריך לעשות.
כאשר אנחנו מתחילים לצעוק, הילד מרגיש שההורה שלו שמנסה להשיג שליטה, נמצא בחוסר שליטה. דבר זה יוצר אצל הילד חרדה כפולה כי "ההורה שלי לא יודע איך להתמודד עם המצב, אז מי ידאג לי? ומי ישמור עליי? מי יכוון אותי?".

אנחנו נלמד את עצמנו להירגע בדרך שנוחה ומתאימה לנו, נלמד לזהות את התחושות שאנחנו מרגישים בגוף: גל חום בגוף, תחושה לא נעימה בבטן, כאב ראש ואפילו מיגרנה.
כשנזהה את התחושות בתוכנו, נלמד שזה לא הזמן להעיר לילדים/ לבני הזוג על "מה עושים היום?" או "מה מנקים היום?" ופשוט ניקח נשימה עמוקה, נשתה מים קרים, נשמע שיר מחזק או מנגינה מרגיעה. בעצם, כל דבר שיעזור לנו להירגע.

ועכשיו נעבור לילדים, איך מיישמים את הרעיון של ההירגעות גם אצל הילדים שלנו?

טכניקה שעובדת ממש יפה אצל ילדים, היא ע"י משחק דמיון של שאילת שאלה לילד:
"איזה פרח היית רוצה להריח היום?"
בדמיון שלנו הייתי מחלקת לכל אחד פרח לפי מה שהוא ביקש ואומרת להם:
"הנה ורד בשבילך", "הנה יסמין בשבילך", "הנה נרקיס בשבילך", "הנה כלנית בשבילך" וכך לכולם.
ועכשיו נאמר לילדים: "בואו כולנו נריח את הפרחים שנתתי לכם"
כולנו ניקח נשימה עמוקה ונריח את הפרחים בדמיון שלנו.
הנשימה הזו היא הנשימה העמוקה שמעלה חמצן למוח שלנו ויוצרת רוגע והורדה של מתח וחרדה אצל הילדים.

מרגישים שאתם מוצפים בקשיים והתמודדות עם החרדה בימים של משבר הקורונה?
רוצים לשמוע עוד? צרו קשר או התקשרו!
שלכם, אשירה מעטוף

דירוג: 1 מתוך 5.

הירשמו לבלוג הטיפים שלי וקבלו את הפוסטים לפני כולם!

הצטרפות ל-116 עוקבים

בית | אודות | מאמרים וטיפים | ליצירת קשר | מפת אתר

%d בלוגרים אהבו את זה: