התמודדות עם חרדה בזמני מצוקה – שגרת הקורונה – מה עושים?

שבוע שלישי בשגרת הקורונה ונראה לי שרוב הילדים כבר הסתגלו למצב.
יצרנו בבית סדר יום שמתאים לשגרה החדשה.
יצרנו כללים חדשים: עד איפה מותר לצאת וכמה מותר לשחק בחוץ וכו'

ואילו אנחנו, ההורים, נשארנו עם המון סימני שאלה ומחכים לדעת מה יילד יום ואיך להתמודד עם השינוי הלא פשוט.
בנוסף לזה, קיימת החרדה שמתלווה אל השגרה החדשה הזו: החל מהדאגה לפרנסה, הורדה בשכר למי שיצא לחל"ת והאם יהיה לנו מקום לחזור אליו אחרי שהקורונה תחלוף.
ברי המזל שכן עובדים, גם נשארו בחרדה על הילדים שלהם שנשארו בבית, הפחד להידבק והדאגה שכולנו חווים לשלומם של ההורים שלנו.

עצם החרדה, שהיא טבעית במצבים אלה, גורמת לכולנו להיות קצת "על הקצה" ולהגיב ביותר עצבנות, גם על הילדים וגם על בני הזוג שלנו.

דבר זה יוצר תגובת שרשרת:

תגובת שרשרת החרדה

ילדים צריכים הורים יציבים שמשדרים מסר שהם מסוגלים להתמודד, גם אם זה קשה!

אז איך מתמודדים עם מצב זה? קבלו טיפ ממני:
הבעה במילים של הרגש:
כדי לעזור לנו להתמודד עם החרדה, אנחנו נדבר עליה, לא נשמור אותה בליבנו, אלא נדבר עם חברים/ בני זוג וכו'. ("דְּאָגָה בְלֶב-אִישׁ יַשְׁחֶנָּה" משלי י"ב, כ"ה).
בהמשך גם נדבר עם הילדים וננהל את השיח הבריא איתם. נאמר להם שזו תקופה קצת מוזרה וגם אנחנו דואגים, אבל אנחנו נתמודד יחד ונמצא פתרונות למה שנצטרך.
כשההורה מדבר עם הילד, הוא מעביר לו תחושה שהוא בשליטה ויודע מה לעשות.
לא כל הילדים יכולים לנסח במילים את מה שהם מרגישים ולכן הם "יתנהגו" את הרגשות שלהם.
זיהוי ההתנהגות:
חשוב שאנו נזהה את התגובות וההתנהגות של הילדים ונגיב בהבנה ואמפתיה לקושי שלהם ולרגשות שלהם.

ילד צריך להרגיש ביטחון שההורים שלו יכולים להתמודד עם המצב ויודעים מה נכון להם ומה צריך לעשות.
כאשר אנחנו מתחילים לצעוק, הילד מרגיש שההורה שלו שמנסה להשיג שליטה, נמצא בחוסר שליטה. דבר זה יוצר אצל הילד חרדה כפולה כי "ההורה שלי לא יודע איך להתמודד עם המצב, אז מי ידאג לי? ומי ישמור עליי? מי יכוון אותי?".

אנחנו נלמד את עצמנו להירגע בדרך שנוחה ומתאימה לנו, נלמד לזהות את התחושות שאנחנו מרגישים בגוף: גל חום בגוף, תחושה לא נעימה בבטן, כאב ראש ואפילו מיגרנה.
כשנזהה את התחושות בתוכנו, נלמד שזה לא הזמן להעיר לילדים/ לבני הזוג על "מה עושים היום?" או "מה מנקים היום?" ופשוט ניקח נשימה עמוקה, נשתה מים קרים, נשמע שיר מחזק או מנגינה מרגיעה. בעצם, כל דבר שיעזור לנו להירגע.

ועכשיו נעבור לילדים, איך מיישמים את הרעיון של ההירגעות גם אצל הילדים שלנו?

טכניקה שעובדת ממש יפה אצל ילדים, היא ע"י משחק דמיון של שאילת שאלה לילד:
"איזה פרח היית רוצה להריח היום?"
בדמיון שלנו הייתי מחלקת לכל אחד פרח לפי מה שהוא ביקש ואומרת להם:
"הנה ורד בשבילך", "הנה יסמין בשבילך", "הנה נרקיס בשבילך", "הנה כלנית בשבילך" וכך לכולם.
ועכשיו נאמר לילדים: "בואו כולנו נריח את הפרחים שנתתי לכם"
כולנו ניקח נשימה עמוקה ונריח את הפרחים בדמיון שלנו.
הנשימה הזו היא הנשימה העמוקה שמעלה חמצן למוח שלנו ויוצרת רוגע והורדה של מתח וחרדה אצל הילדים.

מרגישים שאתם מוצפים בקשיים והתמודדות עם החרדה בימים של משבר הקורונה?
רוצים לשמוע עוד? צרו קשר או התקשרו!
שלכם, אשירה מעטוף

דירוג: 1 מתוך 5.

הירשמו לבלוג הטיפים שלי וקבלו את הפוסטים לפני כולם!

הצטרפות ל-116 עוקבים

בית | אודות | מאמרים וטיפים | ליצירת קשר | מפת אתר

%d בלוגרים אהבו את זה: