המדריך לגמילה מחיתולים ב-4 צעדים

תהליך הגמילה מעורר אצל הורים רבים חששות רבות לצד הרצון להתפטר מהצורך להחליף את החיתול, שכבר נהיה חוויה לא נעימה בכלל (הריח, התזוזה הרבה בזמן ההחלפה, הכובד להרים אותם ועוד) והרצון לחסוך את ההוצאה היקרה של  החיתולים.
בנוסף הרצון של ההורים שהילד יעבור ממעון לגן גמול, כדי לחסוך לילד ולכם את החוויה של לפספס בגן ולחכות שיתפנו אליו ויינקו אותו.
אבל האם הילד שלי מוכן? ואיך התהליך יהיה? ואם הוא יפספס בכל מקום? ופדיחה על מה יקרה אם לילד יברח בגן השעשועים או בקניון? ואם הילד לא ירצה ויתאפק, מה נעשה? ובכלל מה הדרך הנכונה לגמול?
אתם לא לבד! בכל הדילמות האלה הורים רבים מרגישים בדיוק כך וחוששים מתהליך הגמילה מהחיתול.

המדריך לגמילה מחיתולים - אשירה מעטוף

אז מה זה בעצם תהליך הגמילה? ההגדרה של גמילה היא: "סיום של תלות ממשהו מסויים שהיינו רגילים אליו ועכשיו מפסיקים אותו". כמו גמילה מהנקה, גמילה מהמוצץ, החיתול ועוד.
תהליך הגמילה מלווה גם את הילד בקושי לשחרר את התלות שהייתה לו עד עכשיו ולשנות הרגל שאנו לימדנו אותו. ולעניינינו, זה לעשות את הקקי והפיפי בחיתול.
מכיוון שאנו הרגלנו אותו לכך, מן הראוי שאנחנו גם נהיה אחראים לגמילה. ובמילים אחרות ההורים אחראים על תהליך הגמילה של הילד, עד שהילד יהיה מוכן לקחת את האחריות בעצמו שהוא מספיק עצמאי לכך.
איך מתחילים את תהליך הגמילה מהחיתול?
זה תהליך למידה וכמו כל למידה, נדרשת סבלנות וזמן. לכן לפני שמתחילים תבדקו עם עצמכם שאתם מוכנים לעבור עם הילד את התהליך הזה, שלא צפויים שינוים בתקופה הקרובה כמו מעבר דירה לידת אח וכו'. ושאתם נעזרים באורך רוח וסבלנות ובהרבה אמפטיה והכלה.
בנוסף, נוודה שהילד שלנו מבין פעולות פשוטות כגון להוריד את המכנסיים, להרים אותו, ללכת לשירותים. אחר כך נדבר אתו ונסביר לו על ההחלטה שלנו להוריד את החיתול.
כל הורה יכול להסביר מה שנכון לו. נסביר במילים פשוטות: "אתה תלמד ללכת לשירותים כמו אבא ואמא". נשתף אותו בהכנות לכך. אם זה לקנות ישבנון או ללכת יחד לקנות תחתונים. זה נותן לילד את התחושה שהוא שותף בתהליך.

ועכשיו אחרי ההקדמה, מוכנים לצאת לדרך….

4 צעדים פשוטים לגמילה מוצלחת – ארבעת הנונים:

ניקח – כפי שכתבתי קודם, האחריות על התהליך היא שלנו ההורים אנו נתחיל בלזהות סימנים של צורך ביציאה כגון: סומק בלחיים, הליכה הצידה, התכווצות. (לרוב הילדים יש זמנים קבועים). אנחנו נזהה אותם וניקח את הילד לשירותים פיזית ביד או נרים אותו.
בזמן שהוא יושב, אנחנו נשב אתו. אפשר לספר סיפור, לשיר שירי אצבעות, אנחנו גם ניקח אותו לשירותים לפני כל פעילות: לפני שמוציאים משחק, לפני שיוצאים לגן שעשועים, לפני ארוחת ערב וכו'. קשה לילדים להפסיק באמצע פעילות ולכן ננסה למנוע מהם את התסכול הזה וניקח אותם לשירותים לפני כל פעילות.
לאחר תקופה מסוימת שאנחנו רואים שהילד מתחיל להפנים את התהליך, נתקדם לשלב הבא.

נלווה– נלווה את הילד לשירותים ונצטרף אליו בכל פעם שהוא ילך לשירותים נעזור לו עם יש צורך בלהוריד את המכנסים או להרים, ובכל פעם שאתם יודעים שמגיע הזמן שהוא צריך לשירותים ובין הפעילויות השונות אנחנו נלווה אותו לשירותים, ההבדל הוא שבשלב זה הילד כבר יתחיל לדווח לכם פיפי, קקי, לפעמים יגידו עשיתי ויתכוונו שאם צריכים זהו את המילים של ילדיכם ולווה אותו לשירותים שלב הבא כבר יש יותר הפנמה ונעבור הלאה

נשלח – אנחנו נזכיר לו בין הפעילויות ונשלח אותו ללכת. בשלב זה אנחנו כבר לא מלווים אותו, אלא רק אומרים לו ללכת: "תלך לשירותים ושתסיים נוציא משחק", "תלך לשירותים ואז נוכל לצאת לגן שעשועים".

בשלב זה הילד כבר יכול ללכת בכוחות עצמו, אלא שהאחריות עדיין שלנו. אנחנו אחראים לשלוח אותו בין הפעילויות, לפני היציאה וכדומה.

ועכשיו אנחנו מוכנים לשלב האחרון:

נשחרר– הילד בשלב זה כבר ייזום מעצמו. יהיה מודע מתי הוא צריך ואז ילך לפי התחושות שלו. זה יהיה כבר טבעי לו וחלק ממנו. הוא מרגיש תחושת מסוגלות ועצמאות. הוא שולט בצרכים שלו. וזה המקום שלנו, ההורים, לשחרר את הילד לעצמאות בתהליך הגמילה מהחיתול.

כאשר אנו נעבור בהדרגתיות את 4 השלבים לעיל, הגמילה מהחיתול תהיה מוצלחת עם חוויית סיפוק ותחושת הצלחה.

ועוד כמה טיפים נוספים וחשובים:

  • נסו להבין מה הילד שלכם עובר בתהליך הגמילה? עם אילו חששות הוא מתמודד? "אם אני אפספס, ההורים שלי עדין יאהבו אותי? האם הם יהיו מאוכזבים ממני? למה אני צריך להפסיק באמצע משהו בשביל ללכת לשירותים? יהיה יותר קל לי לעשות בחיתול! מה הם זורקים חלק ממני כך בשירותים? (הוא מתכוון לקקי). זה שלי! אני צריך לוותר על חלק ממני, משהו שיוצא מתוכי?

אך איזה סיפוק אדיר זה שהוא מצליח להיגמל מהחיתול! כמה למידה היתה לו מכל האתגרים האלו? איזה הישג אדיר זה בשבילו! חזקו אותו על כך!!!

  • שימו לב לפרטים הקטנים- שהשירותים יישארו נקיים, שאין מים על הרצפה. הילד יכול להחליק ולפחד לחזור שוב לשירותים. וודאו שיש ריח נעים, מכיוון שריחות לא נעימים יכולים לגרום לילד חווית גועל ולעכב את תהליך הגמילה. לשים שרפרף יציב שמתאים לגובה הילד כדי שיוכל לשבת בקלות ושירגיש ביטחון. ניתן לחבר ליד השירותים ידית להיאחז בה.
  • כל ילד הוא שונה וקצב הלמידה שונה. לכן היאזרו בסבלנות. לאחד ייקח שבוע לכל התהליך בגמילה ולילד אחר יכול לקחת חודשים.
    אין מקום להשוואות, גם לא בין האחים הגדולים.

קבלו באהבה שהילד שלכם לומד משהו חדש ותהיו שם בשבילו.

בהצלחה רבה! במידה ונתקלתם בקושי או אם אתם מרגישים שצריכים הכוונה נוספת, אתם מוזמנים ליצור קשר ונקבע שיחת ייעוץ או הדרכה בנושא גמילה מהחיתול.

טוען…

משהו השתבש. יש לרענן את העמוד ו/או לנסות שוב.

חזרה לדף הבית

%d בלוגרים אהבו את זה: